menuordersearch
wheeltech.ir

دیاگ، دیاگ چیست؟ ,

۱۳۹۷/۶/۲۷ سه شنبه
(9)
(0)
دیاگ، دیاگ چیست؟
دیاگ، دیاگ چیست؟

 

دستگاههای عیب یاب ( دیاگ ) کمک می‌کنند تا عیوب پدید آمده در ای سی یو مشخص شود. این دستگاهها دارای ولتمتر، اسیلوسکوپ و عملکرد های ویژه دیگر می‌باشند، دیاگ با کامپیوتر خودرو ارتباط برقرار کرده و با دریافت اطلاعات تعمیرکار را جهت عیب یابی خودرو کمک می‌کند.

 

کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری، کدهای تشخیص عملکردی موتور

 

کدهای تشخیص عیب مربوط به عیوب الکتریکی یا الکترونیکی هستند که در سیستم انژکتوری موتور شامل سنسورها و انژکتورها و سایر عملگرها بوجود آمده و کامپیوتر خودرو آنها را تشخیص می‌دهد. این کدها در حافظه کامپیوتر ذخیره شده و توسط دستگاه دیاگ دریافت می‌شود.، پس از دریافت این کدها آنها را روی صفحه نمایش می‌دهد. تعمیرکار با مشاهده این کدها متوجه می‌شود که کدامیک از قطعات معیوب است.

 

برای عیب یابی اولین قدم تعیین نوع خودرو و نوع کامپیوتر آن است، اصولا کارخانه جات خودروسازی برای تمامی خودروهای تولیدی خود دستگاه دیاگ مربوطه را تهیه و در اختیار مراکز سرویس خود قرار میدهد. مثلا کارخانه بنز فقط برای خودروهای بنز دستگاه دیاگ ارایه میدهد بنابراین نمی‌توان خودروهای پژو یا رنو را با دستگاه دیاگ بنز عیب یابی کرد ،در حال حاضر خودوهای ساخت پژو، سیتروئن، نیسان، بنز و ... در ایران دارای پشتوانه فنی از شرکتهای اصلی بوده و دارای دستگاه دیاگ برای تمام محصولات خود هستند. اگر به دستگاه دیاگ پـژو یا هر دستگاه دیگری مراجعه کنید متوجه خواهید شد که در اولین مرحله نوع خودرو را باید تعیین کنید. بطور مثال کارخانه پژو انواع مختلفی خودرو تولید و عرضه می‌کند که انواع محدودی از آنها در ایران در دسترس است. اما کارخانه پژو دستگاه عیب یاب خود را برای عیب یابی کلیه تولیدات طراحی و عرضه می‌کند. پس در اولین گام برای عیب‌یابی باید نوع خودرو را تعیین کرد.

 

خودروهای مختلف دارای کدهای عیب‌یابی متفاوتی هستند و ممکن است براساس طراحی از کدهای مختلفی برای تبادل اطلاعات بین کامپیوتر و دستگاه دیاگ استفاده کنند. این موضوع برای خودروهای تولیدی یک کارخانه نیز ممکن است وجود داشته باشد. مثلا پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ دارای کد ارتباطی مختلفی می‌توانند باشند. حتی خودروی ۲۰۶ با تیپ متفاوت نیز ممکن است کدهای تبادل داده متفاوتی نسبت به هم داشته یاشند.

 

دستگاه دیاگ از طریق کابل به کانکتور مخصوص عیب یابی خودرو متصل می‌شود. این کانکتور ممکن است درون اتاق و زیر داشبورد باشد یا اینکه مانند سمند و پژو ۴۰۵ زیر کاپوت قرار داشته باشد. به هرحال باید کابل دستگاه عیب یاب را به کانکتور عیب یابی متصل کرد.

 

پس از آن نوبت به برقراری ارتباط می‌رسد. برای این مرحله کامپیوتر یا کامپیوترهای خودرو باید روشن باشند. پس لازم است سوییچ را کاملا باز کنید اما استارت نزنید زیرا نیازی به روشن کردن موتور نیست. بلافاصله باید ارتباط کامپیوتر با دستگاه دیاگ برقرار شود. سپس وارد منوی Connect شوید و با کامپیوتر موتور ارتباط برقرار کنید. اگر ارتباط کامل باشد پیام  ارتباط برقرار شد را میبینید. این پروسه حدود ۵ ثانیه نیاز دارد.

 

عیب بابی از این مرحله به بعد آغاز می‌شود. خواندن کدهای خطا کاریست که باید انجام دهید، خواندن پارامترهای کاری موتور روشن از دیگر قابلیتهای دستگاههای عیب یاب است. پارامترهای موتور عبارتند از سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب، آوانس جرقه، مقدار سوخت، لین یا ریچ بودن دود اگزوز، مقدار باز بودن دریچه گاز، مقدار باز بودن استپر موتور، و موارد دیگر که با بررسی آنها می‌توان کارکرد موتور را دقیقا مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. اگر کسی بتواند همزمان با بررسی کدهای خطا، پارامترهای کاری موتور را نیز مد نظر قرار دهد می‌تواند به راحتی عیب موتور اعم از عیوب برقی یا حتی عیوب مکانیکی را نیز تشخیص دهد.

خواندن پارامترهای عملکردی موتور نیز یکی از داده های مهم محسوب می‌شود. یک تعمیرکار ماهر اغلب به این داده‌ها اکتفا می‌کند و از کدهای عیب برای چک کردن تعمیر استفاده می‌کند. پس سعی کنید تحلیل درستی از مقدار پارامترها داشته باشد. این نوع تحلیل نیاز به تجربه و علم فراوانی دارد که به راحتی قابل کسب است و تنها به مطالعه و دقت نیاز دارد. برای نمایش پارامترها منوی مربوطه را انتخاب کنید. در این صورت جدولی شامل نام پارامتر و مقدار آن نمایش داده خواهد شد که با برسی آنها می‌توان علاوه بر عیوب الکترونیکی، بسیاری از عیوب مکانیکی موتور را هم به راحتی تشخیص داد.

تشخیص عیوب موتور براساس پارامترها عملکردی راه حل علمی برای تشخیص است. برای افزایش تجربه قبل از خواندن کدهای عیب‌یابی ابتدا پارامترهای عملکردی را مشاهده و آنالیز فرمایید،

 

استفاده از دستگاه دیاگ به عنوان دستگاه اندازه گیری مقادیر عملکردی موتور کمک موثرتری برای تشخیص صحیح عیوب خواهد بود..

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر